Review: ik moet nog even kijken of ik kan – Liesbeth Smit

14 januari 2018
ik moet nog even kijken of ik kan

Ineens zag ik het boek Ik moet nog even kijken of ik kan van Liesbeth Smit her en der op social media opduiken. En bij het lezen van de titel moest ik gelijk even gniffelen, het is namelijk een zin die ik zelf met enige regelmaat uitspreek. Ik heb het boek -wat gaat over de stille revolutie van de introverte mens- besteld en gelijk in één keer uitgelezen. Benieuwd wat ik ervan vind en in hoeverre dit op mij van toepassing is? Lees dan snel verder voor mijn review!

Ik moet nog even kijken of ik kan – Liesbeth Smit uitgeverij Nijgh & Van Ditmar

In het boek beschrijft Liesbeth Smit (historicus, journalist en interviewer) zonder een blad voor de mond te nemen en op humoristische wijze, de introvert in de hedendaagse maatschappij. Want wat is een introvert nu eigenlijk? En is het niet heel lastig, ingewikkeld of zelfs een beetje sneu om introvert te zijn?

Ik zei altijd over mijzelf dat ik gewoon niet zo sociaal ben. Op zich valt dat best mee hoor. Ik bedoel, ik ben best heel aardig enzo (vind ik zelf). Maar ik ben ook heel graag op mijzelf en heb vaak geen zin in mensen om mij heen. Grote feesten? Ja, op zich heel leuk. Maar als ik denk dat ik er wel mee wegkom, dan druk ik mijn snor. Gezellig de stad in op zaterdagavond? Ehh, nee ik zit liever thuis op de bank met Netflix aan. Onverwachts bij mij op de stoep staan? De kans is zeer aanwezig dat ik niet opendoe als je aanbelt. Bel mij trouwens sowieso niet, maar stuur mij liever een appje. Helpen op school met de kerstknutsels? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt, ik eet liever een bord zuurkool weg (en dat wil wat zeggen). Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Van bovenstaande voorbeelden staan er ook tig in het boek beschreven. En ik betrapte mijzelf erop dat ik bij bijna allemaal heftig aan het knikken was. Zó herkenbaar! Behalve een feest der herkenning staan er ook goede tips en inzichten in geschreven. Er is bijvoorbeeld een heel hoofdstuk over introverte kinderen. Handig als je zelf ouder bent van een introvert kind, maar ook om meer inzicht te krijgen over hoe jij zelf vroeger was.

In het hoofdstuk ‘doe niet zo ongezellig’ (nog zo’n bekend zinnetje!) wordt ook uitvoerig besproken dat introvert zijn een eigenschap is en geen stoornis. Wat wél zo is, en wat ik ontzettend interessant om te lezen vond, is dat er een wetenschappelijk aangetoond neurologisch verschil bestaat tussen het brein van introverten en extraverten. Het is een heel technisch verhaal, maar écht de moeite waard om te lezen.

Wil je tips over hoe je kunt omgaan met situaties op bijvoorbeeld je werk? Daar is een heel hoofdstuk over geschreven. Wat ik persoonlijk een fijne tip vind is ‘wees sociaal op een manier die je prettig vindt’. Zo deel ik bijvoorbeeld op mijn werk eigenlijk nooit iets inhoudelijks over mijn liefdesleven, dat is privé. En gerust niet zo spannend hoor, daar niet van. (Maar dat is niet mijn punt!) Je hoeft niet altijd alles met je collega’s te delen. Als jij liever over koetjes en kalfjes praat en je verder gewoon op je werk richt, is dat ook prima.

Ik kan hier natuurlijk niet alles bespreken wat in het boek aan bod komt, maar ik weet zéker dat jij als introvert persoon er iets aan gaat hebben. Buiten dat, het is ook gewoon een ontzettend leuk boek om te lezen. Het leest makkelijk weg en de lappen tekst worden afgewisseld met quote’s, persoonlijke ervaringen van verschillende mensen, leuke feitjes, lijstjes (ik ben gek op lijstjes) en oefeningen.

Ik moet nog even kijken of ik kan is te koop via de boekhandel of online. Ik kocht het via bol.com voor € 19,99.

ik moet nog even kijken of ik kan

Wist je trouwens dat er in Nederland bijna 6 miljoen introverten zijn? Dus als die andere 11 miljoen nu gewoon even dit boek gaan kopen en dan wat meer rekening met ons gaan houden, graag. Alstublieft dankuwel. Maar dit geheel terzijde.