Persoonlijk – deel 2: veganist worden, hoe pak je dat aan?

22 mei 2017
veganist worden

In deze persoonlijke serie ga ik het hebben over mijn persoonlijke vegan journey. De komende weken lees je op maandag alles over het waarom/hoe/veganist met gezin/waar loop ik tegenaan/enz. Ik krijg hier regelmatig vragen over en het leek mij een leuk idee om dit met jullie te delen. Misschien heb je er iets aan! Vorige week heb ik uitgelegd waarom ik veganist ben geworden. Deze week deel 2: veganist worden, hoe pak je dat eigenlijk aan? Waar begin je?

Veganist worden, maar hoe?

Oké, ik wil dus veganist worden. Maar, hoe zou ik dat gaan doen? Want ik dacht dus vooral aan wat ik allemaal niet meer zou kunnen eten en gebruiken, in plaats van aan de mogelijkheden. Ik dacht, net als heel veel mensen, dat een veganist voornamelijk groente en fruit zou eten. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee, maar dat leek mij wel een beetje eentonig worden. Ik klapte de laptop open en zocht online naar Nederlandse vegan blogs voor recepten, zo kwam ik onder andere bij De Groene Meisjes en Lisa Goes Vegan terecht. Eentonig en moeilijk? Boy, was I wrong!

Je eet als veganist dus precies hetzelfde als wat niet-veganisten eten, alleen dan plantaardig. Dronk je voorheen een glas melk bij het ontbijt? Probeer dan nu eens een plantaardige melk, zoals soja-, kokos-, of havermelk. Wil je toch een soort ‘vlees’ op je bord bij het avondeten? Kies dan voor een van de vele vleesvervangers die in de winkel te vinden zijn. Nooit meer een koekje kunnen eten? Er zijn zóveel vegan koekjes te vinden, oreo anyone? Vegan blogs zijn echt een aanrader, op veganisme.org (van de Nederlandse vereniging voor veganisme) is een mooi lijstje met Nederlandse blogs te vinden. Klik er gewoon eens op en laat je inspireren. Er zijn ook verschillende (besloten) Facebook groepen met Nederlandse veganisten. Hier kun je terecht voor vragen, tips en inspiratie. Veganisten bijten echt niet en zijn vaak heel behulpzaam en vinden het leuk om een beginnende veganist op weg te helpen.

Een goede voorbereiding

Waar ik ook achter ben gekomen, is dat het in het begin wat lastig kan zijn om in een supermarkt ter plekke te bedenken wat je wilt gaan eten. Wat ik heel handig vond om te doen is aan het begin van de week een lijstje maken met een weekmenu. Op die manier weet je precies wat je die week gaat eten en aan de hand daarvan kun je ook een boodschappenlijstje maken. In de supermarkt zul je etiketten moeten gaan lezen. Natuurlijk, groente en fruit zijn uiteraard vegan. En op de meeste vleesvervangers staat ook of het vegetarisch of vegan is. Maar dit staat niet overal duidelijk bij aangegeven. Hoe weet je nou of al die ingewikkelde ingrediënten en e-nummers plantaardig zijn? De eerste periode heb ik met mijn mobiel in de winkel opgezocht of een ingrediënt van plantaardige oorsprong was. Was dit het geval? Dan schreef ik dit in de notities op mijn Iphone. Op die manier heb je een handig lijstje waar je je de eerste periode aan kunt vasthouden. Op een gegeven moment zal dit vanzelf gaan en heb je het lijstje niet meer nodig.

Kort nog even de tips op een rijtje:

  • kijk online voor vegan inspiratie
  • sluit je aan bij een vegan facebook groep
  • maak een weekmenu
  • maak een boodschappenlijstje
  • schrijf plantaardige ingrediënten op in een lijstje

Hoe hebben jullie de beginperiode ervaren en heb je hier hulp bij gezocht? Ik ben erg benieuwd! In dit artikel heb ik het over voeding gehad, volgende week ga ik meer vertellen over veganisme doorvoeren in je levensstijl. Want hoe zit dit precies met kleding en verzorgingsproducten? Ik hoop je dan weer te zien!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply